کسب وکارهایی که محکوم به فراموشی اند! (یادداشت در روزنامه فرصت امروز)

معراج معمار نسب
«تبلیغ‌های لاکچری» به سبک کاربران پرطرفدار
مهر ۱۷, ۱۳۹۶
نگاهی به روندهای استفاده برندها از اینستاگرام در سال ۲۰۱۷
آبان ۲, ۱۳۹۶

اصلی در زندگی وجود دارد که بسیار می توان آن را به شرایط حال حاضر کسب وکارهای موجود بسط داد. این اصل به این موضوع اشاره می کند که گونه هایی که توان انطباق با تغییر شرایط را دارند، زنده می مانند و لزوما موجوداتی که قدرتمند هستند نمی توانند با تیکه بر قدرت خویش در برابر تغییرات مقاومت کنند و زنده بمانند. هنگامی که بازارها دستخوش تغییراتی قرار می گیرند و مشتریان با تغییر در الگوهای خرید همراه می شوند، کسب وکارهایی موفق خواهند بود که همگام با این تغییرات فعالیت های خود را به روز رسانی کنند.

در چند سال گذشته خبر ناگوار تعطیلی بسیاری از برندهای کهن ایرانی را شنیده ایم. این برندها نیز دچار این بیماری شده اند که نسبت به تغییرات بازار مقاومت نشان داده اند و از ابزارهای جدید در حوزه بازاریابی استفاده یا محصولاتی به روزی را وارد بازار نکرده اند. استفاده از دیجیتال مارکتینگ در کسب وکارها نیز یکی از این تغییرات استراتژیک محسوب می شود و کسب وکارهایی که از ابزارهای دیجیتال در راستای برقراری ارتباطات اثربخش با مشتریان استفاده نمی کنند، محکوم به فراموشی هستند. اینکه کسب وکارهای ایرانی باید چه استراتژی و برنامه ریزی را در قبال دیجیتال مارکتینگ اتخاذ کنند، بهانه ای شد تا در این مطلب به برخی از بایدها و نبایدهای دیجیتال مارکتینگ اشاره کنیم.

استخدام یا برون سپاری؟

برخی از موضوعات در زندگی هر فردی وجود دارد که همه این افراد می دانند مفید است و باید به آن عمل کنند، اما صرفا در حد ایده آن را فراموش خواهند کرد. به عنوان نمونه، همه افراد می دانند که باید در زندگی شخصی خویش برنامه ریزی کنند، اما کمتر فردی به آن عمل می کند. دیجیتال مارکتینگ نیز در کسب وکارها چنین وضعیتی دارد، به این معنا که اکثر کسب وکارها به این باور رسیده اند که باید در حوزه دیجیتال نیز وارد شوند، اما کمتر کسب وکاری به آن عمل می کند و برای حضور اثربخش در فضای دیجیتال برنامه ریزی می کند و آن کسب وکارهایی که وارد این حوزه می شوند نیز با تردید در حوزه برنامه ریزی و اجرا مواجه می شوند.

از طرفی برخی از این کسب وکارها دچار دور باطلی می شوند که نمی دانند آیا باید فردی یا تیمی را برای دیجیتال مارکتینگ استخدام کنند یا کلیه این امور را برون سپاری کنند. تصمیم گیری در این باره بسیار به شرایط و وضعیت هر کسب وکاری بستگی دارد، اما به صورت کلی اصلی در علم مدیریت وجود دارد که بر این باور است اگر کسب وکارها در زمینه ای صاحب نظر نیستند و اجرای آن پروژه هزینه گزافی را بر دوش سازمان می گذارد، به جای اینکه فردی یا گروهی را استخدام کنند و هزینه های کلانی را برای آموزش این فرد تحمل کنند، بهتر است که فعالیت های خود را برون سپاری کنند تا از این طریق با هزینه کمتری نیز همراه شوند. از طرفی سرعت تغییرات در حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار سریع است و همگام شدن با این تغییرات نیازمند گروهی از صاحب نظران است که همواره به صورت خلاقانه می توانند فعالیت های خود را پیش ببرند.

تمرکز روی مسئولیت اجتماعی در فضای دیجیتال

بسیاری از نظریه پردازان حوزه برند بر این باورند که برندهای نسل جدید، کسب وکارهای تجاری هستند که روی مسئولیت اجتماعی سرمایه گذاری جدی انجام می دهد. این واقعیت وجود دارد که در حال حاضر مشتریان موافق خرید از کسب وکارهایی هستند که رفع معضلات اجتماعی برای آنها مهم است و نسبت به جامعه دغدغه مند هستند. از دیدگاه این نوع از مشتریان این گونه برندها صرفا به دنبال سودآوری خودشان نیستند و همواره در تلاش هستند تا بخشی از مشکلات جامعه را رفع و رجوع کنند.

این موضوع فرصتی را پیش روی کسب وکارها قرار داده است تا با تمرکز روی مسئولیت اجتماعی بتوانند تداعی مثبتی از برند خود را در ذهن مخاطبان بیرونی سازمان ایجاد کنند. از طرفی با توجه به این موضوع که فضای دیجیتال نیز بستری را پیش روی این کسب وکارها قرار داده است، برخی از این برندها در تلاش هستند تا فعالیت های مسئولیت اجتماعی خود را روی فضای دیجیتال ببرند تا از این طریق بتوانند اثربخشی بیشتری در ذهن مخاطبان بیرونی داشته باشند.

به عنوان نمونه در چند سال گذشته برخی از برندهای داخلی کمپین های مسئولیت اجتماعی مناسبی را در فضای دیجیتال طراحی و راه اندازی کرده اند؛ برخی از این کمپین ها با خلاقیت و نوآوری مناسبی همراه بوده است و توانسته بسیار زیاد در ذهن مخاطبان بیرونی سازمان اثربخش باشد. کمپین های مسئولیت اجتماعی باید توانایی ایجاد درگیری در ذهن مخاطبان بیرونی سازمان را داشته باشد؛ ایجاد درگیری در ذهن مخاطبان بیرونی سازمان نیز با مشارکت این افراد در کمپین صورت می پذیرد. اهمیت این موضوع تا اندازه ای جدی است که یکی از روندهای مهم در حوزه دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۷، ایجاد درگیری در ذهن مخاطبان بیرونی سازمان از طریق فعالیت های مسئولیت اجتماعی و مشارکت دادن این افراد در این فعالیت ها است.

مشاور دیجیتال مارکتینگ

منبع : روزنامه فرصت امروز

دانلود روزنامه ( اینجا کلیک کنید )