«تبلیغ‌های لاکچری» به سبک کاربران پرطرفدار

بخش دوم | نگاهی به برخی از ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۷
مهر ۱۶, ۱۳۹۶
کسب وکارهایی که محکوم به فراموشی اند! (یادداشت در روزنامه فرصت امروز)
مهر ۲۴, ۱۳۹۶

در تاریخ ۵ مهر ماه، مصاحبه ای با عنوان تبلیغ های لاکچری به سبک کاربران پر طرفدار در روزنامه گسترش تجارت با اشاره به تبلیغات در شبکه های اجتماعی، هزینه های آن و برخی از راه کار ها چاپ شد.

روزنامه گسترش تجارت

انتشار روزنامه «گسترش تجارت» به‌نوعی استقلال تازه صفحاتی است که ۱۴۹ شماره آن یعنی از ابتدای سال ۱۳۹۵ در دل روزنامه صمت با فرم ۸ صفحه‌ای منتشر و تمرین شده است و امروز یکصد و پنجاهمین آن را در شکل جدید و در ۱۶ صفحه تقدیم می‌کنیم.
از ابتدای انتشار دوره جدید روزنامه «صمت» در مرداد ۱۳۹۳ به استقلال ۳ روزنامه جداگانه در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت اندیشیده بودیم. با تشکیل موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، تلاشی در جهت برنامه‌ریزی برای انتشار نشریات مستقل و خصوصی در این موسسه آغاز شد.
با صدور مجوز روزنامه گسترش تجارت، دومین روزنامه این موسسه منتشر می‌شود.

 

سارا رشادی‌زاده: همزمان با کوچ کسب و کارها به فضای اینترنت، موج بازاریابی نیز به فضای مجازی رسید. بازاریابی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را می‌توان بازاری آزاد دانست که در آن خبری از ناظر و رگولاتور برای تعیین کف و سقف هزینه تبلیغ وجود ندارد.

اینجا همه چیز برپایه نرخی که از سوی تبلیغ‌کننده اعلام می‌شود، قرار دارد و تنها راه شانه خالی کردن از زیر بار آن، تغییر تریبون تبلیغاتی و مراجعه به بازاریاب دیگر است. کارشناسان دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی الکترونیک) معتقدند تبلیغ‌های لاکچری یا گران‌قیمت، ثمره ظهور کاربران تاثیرگذار و پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی هستند. کاربرانی که تبلیغات خود را «تبلیغات زیرپوستی» می‌خوانند و بنیان‌گذار این دیدگاه هستند که «هزینه تبلیغ در فضای مجازی، هزینه‌ای نجومی است و یک شرکت برای جذب مشتری در فضای مجازی ناچار به پرداخت آن است.»
در این میان شاید استفاده از راهکارهایی مانند شناخت کاربران یا کانال‌های تاثیرگذار، مقایسه هزینه، میزان بازدیدها و سایر مولفه‌های مشابه تا حدودی موثر باشد و به منطقی شدن هزینه تبلیغ در فضای اینترنت کمک کند، اما به هر حال نبود یک سازمان متولی و ناظر در این حوزه به شدت احساس می‌شود.
بی‌شک تبلیغ در فضای مجازی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی از تاثیرگذارترین نمونه‌های تبلیغ برای یک محصول و خدمت به شمار می‌آید. سبکی که در آن مشتری به سرعت جذب محصول شده و سود زیادی را برای صاحب کسب و کار به همراه می‌آورد، اما در این میان آنچه نادیده گرفته شده بحث نظارت بر نرخ تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی است. درحال‌حاضر نرخ تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی پرمخاطبی مانند تلگرام و اینستاگرام به صورت ذائقه‌ای و براساس سلیقه ادمین‌های کانال و صفحات پرمخاطب تعیین می‌شود. در این میان زمان تبلیغ، همزمان شدن یا نشدن آن با سایر تبلیغ‌ها و محتوای درخواستی بر هزینه تبلیغ اثرگذار است.
به‌عنوان نمونه نرخ تبلیغ در یکی از کانال‌های خبری پرمخاطب حاضر در تلگرام، با حدود ۲۰۰ هزار عضو، ۱۰۰ هزار تومان برای یک ساعت و نرخ ۴ تبلیغ ۲۴ ساعته یک‌میلیون تومان اعلام‌شده است. این نرخ‌ها کم‌وبیش در کانال‌های دیگر نیز تکرار می‌شود و بسته به میزان مخاطب، تعداد اعضا و تعداد بازدیدها ممکن است کمتر یا حتی بیشتر از چند میلیون تومان شود و درصورتی‌که تولید محتوا نیز بر عهده صاحب کانال باشد، بازهم هزینه‌ای جداگانه برای تولید محتوا در نظر گرفته می‌شود. در این میان اینستاگرامی‌ها نیز عقب نمانده‌اند و نرخ تبلیغ در این فضا به‌ظاهر براساس تعداد دنبال‌کنندگان، ساعت نمایش، جامعه مخاطبان براساس جنسیت و گروه سنی و درواقع بر اساس سلیقه و خواست ادمین صفحه متغیر است. در این فضا نرخ تبلیغ از ساعتی ۱۰ هزار تومان برای صفحه‌هایی با ۱۰۰ هزار دنبال‌کننده تا چند میلیون تومان برای کاربران اثرگذار با ۱۰ میلیون دنبال‌کننده تغییر می‌کند.

نرخ‌های آزاد در سایه نبود متولی

نسرین طاهری‌پور، کارشناس بازار یابی الکترونیک در شبکه‌های اجتماعی در گفت‌وگو با روزنامه «گسترش‌تجارت» ضمن بررسی پدیده تبلیغ ارزان در فضای مجازی، به مزایا و معایب این دسته از تبلیغ‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: همان‌طور که تبلیغ ارزان از کیفیت کافی برخوردار نیست و زمینه را برای شکست بازاریابی فراهم می‌کند، تبلیغات نجومی نیز راه چاره نیست. متاسفانه با ظهور اینفلوئنسرهای (کاربرهای تاثیرگذار و پرمخاطب در شبکه‌های اجتماعی) دروغی و پررنگ شدن نقش آنان در بخش تبلیغ‌های فضای مجازی، هزینه تبلیغ در این فضا نیز تغییر چشمگیری را تجربه کرد.
وی در تشریح سخنان خود می‌گوید: با پرداخت هزینه‌های زیاد بابت تبلیغ‌های معمولی یا به قول اینفلوئنسرها «تبلیغات زیرپوستی»، این تفکر ایجاد شد که هزینه تبلیغ در فضای مجازی مبلغ نجومی است که یک شرکت برای جذب مشتری در فضای مجازی ناچار به پرداخت آن است. در نتیجه کسب و کارها برای آنکه بازار تبلیغ‌های زیرپوستی به سبک کاربران تاثیرگذار را از دست ندهند و بازی را به رقبا واگذار نکنند، خود را ملزم به پرداخت چنین مبالغ کلانی می‌دانند.
این کارشناس بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی همچنین معتقد است: در فضایی که هزینه بالا برای تبلیغ به یک عادت تبدیل شده، تبلیغ ارزان در نظر کارفرمایان، تبلیغ بی‌کیفیت در نظر گرفته می‌شود.
این دیدگاه وقتی رواج بیشتری می‌یابد که اینفلوئنسرهای گران‌قیمت، برای شخصی که هزینه کمی پرداخت کرده، تبلیغ نمی‌کنند و به همین دلیل بازار تبلیغ‌های لاکچری گرم باقی می‌ماند.
طاهری‌پور نبود ناظر را مهم‌ترین عامل هرج و مرج در تعیین هزینه تبلیغ‌های اینترنتی می‌داند و می‌افزاید: به نظر می‌رسد نبود سازمان ناظر بر امور تبلیغ در فضای مجازی و رعایت نشدن قانون کپی رایت برای تبلیغ‌های چاپی و تیزری مهم‌ترین عامل هرج و مرج در تعیین نرخ تبلیغ‌های اینترنتی است.

 

عوامل، هزینه را مشخص می‌کنند

معراج معمارنسب، کارشناس دیجیتال مارکتینگ در بحث هزینه تبلیغ در فضای مجازی، فارغ از مزایا و معایب تبلیغ‌های گران یا ارزان، به بحث عوامل اثرگذار بر هزینه تبلیغ اشاره می‌کند. وی در این زمینه به «گسترش‌تجارت» می‌گوید: پیش از هرچیز باید به این موضوع توجه داشت که عوامل، هزینه تبلیغ را مشخص می‌کنند.
مواردی مانند میزان بازدید از کانال یا صفحه، تعداد اعضا و میزان ارتباط یک صفحه یا کانال با کاربران بر هزینه تبلیغ اثر مستقیم دارد. به‌عنوان نمونه تبلیغ یک محصول در کانال‌های سرگرمی چند آسیب برای صاحب کسب و کار به همراه می‌آورد. نخست زمان رقابت با رقبا از دست می‌رود، دیگر اینکه مشخص نیست محتوا کجا منتشر می‌شود و چند درصد از کاربران می‌توانند مخاطب اصلی محصول باشند.
وی در ادامه سخنان خود به چگونگی انتخاب فضای تبلیغ در فضای مجازی اشاره می‌کند و می‌گوید: گاهی می‌بینیم در شرایط یکسان، یک کانال برای تبلغ‌های خود هزینه یک‌میلیون تومانی و دیگری هزینه ۳۰۰ هزار تومانی را مشخص می‌کند. در چنین شرایطی می‌توان با استفاده از نمودار رشد کانال، تعداد پست‌ها و میزان بازدیدها که در برخی از وب‌سایت‌ها وجود دارد، ارزش کانال را محاسبه
کرد.
البته در این میان بررسی تعداد نمایش تبلیغ‌های همزمان نیز می‌تواند در این انتخاب موثر باشد و به انتخاب میان تبلیغ ارزان یا گران کمک کند. چراکه ارسال تبلیغ‌های همزمان یا پشت سر هم، از اثرگذاری محتوا کم می‌کند.
معمارنسب همچنین با اشاره به متوسط هزینه تبلیغ در فضای مجازی می‌گوید: متوسط هزینه تبلیغ را نمی‌توان به طور دقیق محاسبه کرد. این هزینه می‌تواند بسته به نوع کسب و کار یا بودجه‌ای که برای تبلیغ محصول در نظر گرفته شده از کمتر از یک‌میلیون تا چند ده میلیون تومان متغیر باشد.
سخن پایانی
تبلیغ در فضای مجازی و به ویژه شبکه‌های تاثیرگذاری مانند اینستاگرام و توییتر می‌تواند علاوه بر جلب مشتری بیشتر، وفاداری مشتری را نیز به همراه بیاورد. اما در این میان هرچه بازار رقابت داغ‌تر می‌شود، هزینه‌های تبلیغ نیز عجیب‌تر می‌شود، ظهور کاربران تاثیرگذار و استفاده از تریبون آنان برای ایجاد ارتباط با مشتری نیز به رشد نجومی هزینه تبلیغ در این فضا کمک کرد. در این میان به نظر می‌رسد آموزش نکات ریز تبلیغ در فضای مجازی و چگونگی انتخاب نوع و تریبون تبلیغی در کنار ایجاد سازمانی برای نظارت بر نرخ تبلیغ در فضای مجازی به ثبات بازار تبلیغ در فضای مجازی کمک زیادی کند. اما برای ایجاد چنین سازمانی در وهله نخست باید راهی برای نظارت و ساماندهی بازارهای پررونقی مانند اینستاگرام و تلگرام پیدا کرد، در این میان شاید راهکارهایی مانند ثبت صفحات و کانال‌های پرمخاطب بتواند به ساماندهی این حوزه و منطقی شدن هزینه تبلیغ در فضای مجازی کمک کند.

منبع : روزنامه گسترش تجارت

دانلود صفحه روزنامه ( کلیک کنید )