نگاهی به برخی از ترندهای دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۱۷

تاثیر حضور اینفلوئنسر ها در معرفی و افتتاحیه ها
مهر ۳, ۱۳۹۶
فرمول جذب مشتری در آژانس های گردشگری در شبکه های اجتماعی
مهر ۵, ۱۳۹۶

در چند سال گذشته گسترش فضای دیجیتال فرصتی را پیش روی برندهای تجاری قرار داده است تا از این طریق در راستای برقراری ارتباطات اثربخش با مشتریان گامی نو بردارند. اگرچه این فرصت در حال حاضر پیش روی برندهای تجاری قرار گرفته است اما عدم توجه به این موضوع می تواند تهدیداتی را برای این برندها به همراه داشته باشد . از طرفی طی چند سال گذشته برخی از این برندهای تجاری برنامه ریزی ها و اقداماتی را در حوزه دیجیتال مارکتینگ انجام داده اند اما سرعت تغییرات در این حوزه به اندازه ای زیاد بوده که روش ها و فرایندهای سال گذشته دیگر جوابگوی فعالیت های این حوزه نیست؛ این موضوع باعث شده تا برندهای پیشرو دائماً در تلاش باشند از فرایندها و روش های جدیدی در حوزه دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند؛ این موضوع بهانه ای شد تا در این مطلب به برخی از Trends یا روندهای مورد استفاده در حوزه دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۷ اشاره ای داشته باشیم.

بازاریابی در فروشگاه ها

شاید به ظاهر بازاریابی در فروشگاه ها جز حوزه کاری دیجیتال مارکتینگ محسوب نشود اما تحقیقاتی در این زمینه نشان می دهد که ۷۴ درصد از مشتریان تمایل دارند که در فروشگاه ها اطلاعاتی را در گوشی های هوشمند به صورت Notifications یا هشدار دریافت کنند. سازوکار چنین فرایندی می تواند برای برندهای مختلف متفاوت باشد اما قطعاً استفاده از اپلیکیشن هایی که بر اساس حضور فرد در مکان های خاص اطلاعاتی را برای مشتریان ارسال می کند، بسیار می تواند برای مشتریان جذاب باشد. به عنوان نمونه اگر مشتری در قفسه های فروشگاهی لبنیات حضور دارد، اطلاعاتی در خصوص محصولات برای او ارسال شود و مزیت های رقابتی محصول را برای مشتریان برجسته شود.

تولید ویدئو آنلاین

تحقیقات نشان می دهد که در حال حاضر ویدئو آنلاین ۵۰ درصد از ترافیک اینترنت را در برگرفته است؛ این موضوع حاکی از استقابل زیاد ویدئوهای آنلاین است که برخی از برندهای تجاری در داخل کشور نیز در سال جاری به آن توجه ویژه ای کرده اند؛ در حال حاضر می توان محتواهایی با موضوعات مختلف را برای مخاطبان شبکه های اجتماعی تولید و منتشر کرد. به عنوان نمونه برندها می توانند به صورت آنلاین رویدادهای سازمانی را گزارش دهند و یا مصاحبه های کوتاه ویدئویی با مدیران ارشد سازمان داشته باشند؛ این موضوع می تواند تصویر مناسب و شفافی از برند سازمان را به مشتریان ارائه دهد.

واکنش مناسب در مقابل رویدادهای جامعه

یکی از اولین روندهای جهانی در حوزه دیجیتال مارکتینگ، نحوه واکنش سریع و آنی در شبکه های اجتماعی است؛ به این معنا که نسل جدید مشتریان که نوجوانان و جوانان هستند، با برندهای تجاری که نسبت به اتفاقات و رویدادهای جامعه موضع می گیرند، ارتباطات بهتری برقرار می کنند؛ چون در این حالت است که برندها مانند انسان ها، زنده تلقی می شوند و گویا با مشتریان در حال گفت و گو هستند. اگرچه این روند نیز در سال های گذشته مورد استقبال برندهای تجاری قرار گرفته اما چون در گذشته برندها صرفاً با طراحی طرح های گرافیکی و یا ویدئو نسبت به آن رویداد موضع می گرفتند، از دیدگاه مشتریان امروزی این نوع موضع گیری دیگر بسیار تکراری تلقی می شود و مشتریان امروزی خواهان واکنش خلاقانه برندها نسبت به رویدادهای جامعه هستند و در کنار این موضوع، در هنگام رخ دادن اتفاقات ناگوار در جامعه، مشتریان تمایل دارند تا برندها بخشی از مشکلات جامعه را در راستای مسئولیت اجتماعی حل و فصل کنند.

در مطلب بعدی به دیگر روندهای مهم و تأثیر گذار در حوزه دیجیتال مارکتینگ اشاره خواهیم داشت.